Friday, September 12, 2014

Capitol nou în istoria automobilismului sportiv: începe Formula E

O nouă competiție marca FIA(Federația Internațională de Automobilism) urmează să pornească la drum. Proiectul revoluționar dedicat monoposturilor electrice, denumit Campionatul de Formula E nu oferă o simfonie a motoarelor specifică curselor de mașini, dar inovațiile inginerilor promit spectacol începând cu 13 septembrie.


În primul sezon de Formula E vor participa 10 echipe, componența lor fiind următoarea:

Amlin Aguri Team: Katherine Legge, Takuma Sato

Andretti Formula E Team: Franck Montagny, Charles Pic
           
Audi Sport ABT: Lucas di Grassi, Daniel Abt

China Racing: Nelson Piquet Jr, Ho-Pin Tung

Dragon Racing: Jerome d’Ambrosio, Oriol Servia

e.dams-Renault: Nicolas Prost, Sebastien Buemi

Mahindra Racing: Karun Chandhok, Bruno Senna

Trulli Formula E Team: Jarno Trulli, Michela Cerruti

Venturi Formula E Team: Nick Heidfeld, Stephane Sarrazin

Virgin Racing: Jaime Alguersuari, Sam Bird

Competiția se va desfășura în 10 locații, circuitele fiind stradale: Beijing(China) – 13 septembrie 2014, Putrajaya(Malaysia) – 22 noiembrie 2014, Punta del Este(Uruguay) – 13 decembrie 2014, Buenos Aires(Argentina) – 10 ianuarie 2015, Locația pentru etapa cu Nr. 5 nu a fost încă anunțată, Miami(SUA) – 14 martie 2015, Long Beach(SUA) – 4 aprilie 2015, Monte Carlo(Monaco) – 9 mai 2015, Berlin(Germania) – 30 mai 2015, Londra(Marea Britanie) – 27 iunie 2015.

Bolidul Spark-Renault

În sezonul inaugural toate echipele vor concura cu bolidul Spark-Renault SRT_01E. Monopostul construit de compania franceză Spark Racing Technology și omologat de FIA, utilizează cele mai noi tehnologii din domeniu. Atât propulsorul electric cât și restul componentelor electrice au fost furnizate de compania McLaren Electronics Systems, iar bateriile de 200 kW și cutia de viteze în cinci trepte au fost oferite de Williams Advanced Engineering respectiv Hewland Engineering.

Bolidul poate atinge o viteză maximă de 225 km/h, iar accelerează de la 0 la 100 de km/h în 3 secunde. La viteză maximă sunetul motorului produce 80 de decibeli. Organizatorii au declarat, că începând cu al doilea sezon, competiția devine "open", adică echipele pot să-și dezvolte singur mașinile, urmând regulamentul impus de FIA.

Spark-Renault SRT_01E
(sursa: 
roadandtrack.com)



Cei care vor urmări acest campionat trebuie să se obișnuiască cu reguli noi, deoarece există câteva diferențe față de Formula 1. Atât antrenamentele libere, cât și calificările și cursa se vor desfășura într-o singură zi! Vor avea loc două sesiuni de antrenamente, de 45 și 30 de minute. Piloții vor putea utiliza două mașini în timpul antrenamentelor, pentru a beneficia de puterea maximă de 200kW(aproximativ 268 de cai putere).

În timpul calificărilor cei 20 de piloții sunt împărțiți în patru grupe de câte cinci și fiecare grup are la dispoziție 10 minute pentru a obține cel mai bun timp posibil. În timpul sesiunii de calificări fiecare pilot poate utiliza doar o singură mașină, iar cel care obține cel mai bun timp, primește 3 puncte și pleacă din pole-position.

Fanii-și pot ajuta favoriții!

Cursa are denumirea de ePrix și durează aproximativ o oră, iar concurenții sunt obligați să facă o oprire pentru schimbara mașinii, deoarece reîncărcarea bateriei e interzisă și momentan o baterie are o autonomie de aproximativ 25 de minute. Mecanicii pot schimba pneurile doar în cazul apariției unei defecțiuni! În timpul cursei propriu zise, puterea maximă e limitată la 150kW, dar piloții pot utiliza un impuls de energie(sistemul FanBoost) de 5 secunde, timp în care puterea mașinii crește de la 150kW la 180kW. Cum functionează acest sistem? Fanii-și pot vota favoriții pe pagina oficială Formula E la secțiunea FanBoost. Perioada de votare se-nchide cu puțin timp înainte de începerea cursei, iar cei mai votați trei piloți beneficiază de acest impuls de energie.

La fel ca în Formula 1, în timpul campionatului primesc puncte atât piloții cât și echipele astfel vom avea un clasament general al piloților respectiv al echipelor. Punctajul este următor: locul 1 – 25 puncte, locul 2 – 18 puncte, locul 3 – 15, locul 4 – 12, locul 5 – 10, locul 6 – 8, locul 7 – 6, locul 8 – 4, locul 9 – 2, iar locul 10 primește un punct. La acest punctaj se adaugă cele trei puncte primite de pilotul care pleacă din pole-position, cât și cele două puncte obținute de cel care reușește cel mai rapid tur de pistă în timpul cursei.

Cu toate că puterea unui bolid de Formula E nu este mică, sunetul motorului nu este unul asurzitor, ci unul mai degrabă futuristic, asemănător unui avion aflat pe pista de decolare. Pilotul "e deranjat" mai mult de șuieratul vântului, nu de zgomotul produs de motor.



Prima cursă din Campionatul de Formula E

Prima cursă a sezonului va avea loc în Beijing, în fostul Sat Olimpic din China. Traseul are o lungime de 3,44 km și a fost amenajat în apropierea stadionului Olimpic. Piloții vor avea la dispoziție atât linii drepte unde pot utiliza viteza maximă a monopostului, cât și câteva șicane și curbe strânse unde pot reîncărca sistemul RESS, care stochează energia electrică. 

Cursa se anunță interesantă, deoarece foști piloți din Formula 1, precum Lucas Di Grassi, Nelson Piquet Jr, Bruno Senna, Nick Heidfeld sau Jarno Trulli dar și alți piloți dornici de afirmare ca Sam Bird, Katherine Legge și Nicolas Prost. În România, cursa va fi transmisă de Dolce Sport, sâmbătă de la ora 10:30.